مراقبت پوست

آیا در خانه هم باید از کرم ضد آفتاب استفاده کرد؟

آیا در خانه هم باید از کرم ضد آفتاب استفاده کرد؟

امروزه تقریباً همه افراد می‌دانند که قرار گرفتن در معرض اشعه مضر نور خورشید چه مشکلاتی را به وجود می‌آورد. عمومی‌ترین و اصلی‌ترین مشکلاتی که در اثر این مورد به وجود می‌آید عبارتند از قرمزی پوست، آفتاب سوختگی، پیری زودرس و حتی ممکن است پوست دچار سرطان هم شود. پس برای رفع این مشکل حتماً باید با حفاظ در برابر آفتاب قرار گرفت.

حتماً بعد از صحبت کردن در مورد این آسیب اولین گزینه که پیشنهاد می‌شود استفاده از ضد آفتاب است. ضد آفتاب در واقع مانند یک دیوار در برابر نور خورشید که همان اشعه‌های مضر فرابنفش است قرار می‌گیرد و به خوبی از پوست محافظت می‌کند. در ادامه این مطلب رنیمو قصد داریم که به این سوال پاسخ دهیم که آیا در خانه هم باید از کرم ضد آفتاب استفاده کرد پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا شما را با این موصوع مهم آشنا کنیم.

روش صحیح استفاده از ضد آفتاب

ضد آفتاب به دو دسته تقسیم می‌شود ضد آفتاب فیزیکی و شیمیایی.

ضد آفتاب شیمیایی: با داشتن فیلترهای شیمیایی و ترکیبات متنوع از جمله اکسی بنزن, اکتی نوکسات و آووبنزن در لایه‌های بالای پوست جذب می‌شوند و وقتی پرتو یووی به پوست برخورد می‌کند آن را به گرما تبدیل می‌کند در نتیجه غیر فعال می‌شوند و این اشعه‌ها از پوست دور می‌گردند. و پوست این گونه در برابر این اشعه‌ها محافظت می‌شود.

ضد آفتاب فیزیکی: این ضد آفتاب دارای موادی مانند دی اکسید تیتانیوم و اکسید روی است که لایه محافظ روی پوست ایجاد می‌کند اشعه‌های مضر خورشید را بازتاب و منعکس می‌کند و مانعی برای برخورد آن به پوست می‌شود.

نحوه استفاده از این دو نوع ضد آفتاب

نحوه استفاده این دو ضد آفتاب با هم متفاوت است ضد آفتاب فیزیکی خیلی سریع اثر می‌کنند و باید دقیقاً قبل از حضور در برابر نور آفتاب از آن استفاده شود اما ضد آفتاب شیمیایی باید به پوست جذب شوند و در اثر جذب شدن و فعال شدن اثر محافظتی آن نیاز به ۲۰ دقیقه زمان دارد. وقتی می‌خواهید از این ضد آفتاب استفاده کنید حتماً این مدت زمان را در نظر بگیرید.

روش صحیح استفاده از ضد آفتاب

اهمیت استفاده از ضد آفتاب در منزل

این سوال بسیار پیش می‌آید که آیا افراد باید در منزل هم ضد آفتاب استفاده کنند؟ در جواب باید گفت که استفاده از این کرم یکی از عوامل تاثیرگذار بر حفظ سلامت پوست است، متخصصان پوست بر این باورند که هر فردی با هر نوع رنگ پوست در محیط منزل هم باید از کرم ضد آفتاب استفاده کند چون این کرم از پوست در برابر اشعه مضر ماورای بنفش محافظت می‌کند و باعث جلوگیری از ایجاد چین و چروک و پیری زودرس می‌شود و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد این دلایلی  اهمیت استفاده از کرم ضد آفتاب را نشان می‌دهد که حتی باید در منزل هم مورد استفاده قرار بگیرد.

اشعه مضر uva

نورخورشید از اشعه ماورای بنفش تشکیل شده از این اشعه به دو دسته یو وی ای و یو وی بی تقسیم شده که دارای اثرات مخرب بر پوست است. اشعه یو وی ای از شیشه پنجره عبور می‌کند به درم که ضخیم‌ترین لایه پوست است نفوذ می‌کند این نور با تجزیه کلاژن و بافت الاستیک موجب بروز علائم پیری زودرس می‌شود و چین و چروک و لکه‌های پیری را به وجود می‌آورد. و از طرفی هم با ایجاد اختلال در سیستم ایمنی بدن در جهت محافظت از پوست در برابر گسترش سلول‌های سرطانی در تشکیل سرطان پوست نقش مهمی دارد.

اشعه uvb

این اشعه که به اشعه‌ای سوزان خورشید معروف است به DNA آسیب می‌رساند و در نتیجه پوست در واکنش به آن حالت قرمزی پیدا می‌کند و اصطلاحا دچار آفتاب سوختگی می‌شود. در این حالت سلولی‌های پوست با گذشت زمان به طور چشمگیری آسیب می‌بینند و در معرض سرطان پوست قرار می‌گیرند.

نور آبی

تولید ملانین یا رنگدانه را در پوست افزایش می‌دهد که باعث به وجود آمدن لکه‌های ملاسما و لکه‌های موسوم به پیری می‌شود. همچنین این نور با ایجاد رادیکال‌های آزاد باعث التهاب پوست می‌شود و پیری زودرس را سرعت می‌بخشد. این نور آبی از لپ‌تاپ و تلفن‌های همراه ساطع می‌شوند که استفاده از ضد آفتاب را در محیط‌های بسته هم ضروری می‌کند.

روش استفاده از ضد آفتاب در منزل

باید صبح‌ها بعد از شستن پوست مقدار کافی را روی پوست بزنید فراموش نکنید که همه ی فایده‌های یک ضد آفتاب به استفاده مداوم آن می‌باشد پس باید روی پوست تجدید شود. هر۲ تا ۳ ساعت یک بار باید ضد آفتاب روی پوست تمدید گردد.

البته اهمیت استفاده از آن مابین ساعت ۱۰ تا ۴ بعد از ظهر می‌باشد در این ساعت نور خورشید بیشترین شدت را دارد.حتی اگر در منزل هستید و با وسایلی مانند تلویزیون کامپیوتر و تلفن همراه در تماس هستید حتماً قبل از قرار گرفتن در برابر آنها از ضد آفتاب استفاده کنید.

تا اینجا به خوبی با آیا در خانه هم باید از کرم ضد آفتاب استفاده کرد آشنا شدید اگر می خواهید از دیگر مطلب های رنیمو همچون مطلب علت جوش درآوردن بعد از ضد آفتاب زدن دیدن کنید می توانید به بخش بلاگ مراجعه نمایید.

روش استفاده از ضد آفتاب در منزل

آیا در شب هم باید ضد آفتاب استفاده کرد؟

ما در اینجا به اهمیت استفاده از ضد آفتاب در منزل پرداختیم که هدف اصلی یک ضد آفتاب محافظت از پوست در برابر اشعه ماورای بنفش خورشید است قاعدتاً وقتی که خورشید غروب می‌کند این اشعه نمی‌تواند بر پوست تاثیر بگذارد و سلامت آن را تهدید کند. با همه این تفاسیر می‌توانیم نتیجه بگیریم که استفاده از ضد آفتاب در طول شب واجب نیست دلیلی ندارد.

بعضی از متخصصان معتقدند این کار کاملا اشتباه است حتی می‌تواند به پوست آسیب برساند. ضد آفتاب دارای بخش عظیمی تجمعات درشت مولکولی است آنها برای محافظت از پوست در برابر نفوذ اشعه ماورای بنفش تولید شده‌اند. وقتی که طولانی مدت بر روی پوست بمانند منافذ پوست را مسدود می‌کند و این کار ممکن است مشکلات حساسیت، لک و آکنه را به وجود آورد. ما در این مطلب به اهمیت استفاده از ضد آفتاب در منزل پرداختیم اگر با دقت آن را مطالعه کرده باشید حتماً به جواب درست سوال خود رسیده‌اید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *